
J&T Finance Group SE, väčšinový akcionár 365.bank a. s. a belgická KBC Group, ktorá je materskou skupinou Československej obchodnej banky, a. s. uzatvorili dohodu, v zmysle ktorej KBC získa 98,45% akcionársky podiel na základe hodnoty za celú 365.bank za 761 mil. Eur. Transakcia ešte podlieha schváleniam zo strany regulátorov a uzavretie transakcie sa očakáva v závere tohto roka.
365.bank má na slovenskom bankovom trhu z pohľadu aktív 3,7-% podiel (na základe zverejnených údajov ku koncu roka 2024) s významným zastúpením retailového segmentu. Akvizíciou 365.bank by KBC potvrdila svoje už aktuálne silné postavenie v regióne strednej a východnej Európy.
Kúpna cena zodpovedá 1,4-násobku účtovnej hodnoty 365.bank z decembra 2024 a 9,4-násobku pomeru ceny a čistého zisku 365.bank z rokov 2022 až 2024. Transakčná cena môže byť dodatočne upravená v zmysle podmienok zmluvy. Transakčná cena odráža kvalitu a ziskovosť 365.bank, vrátane jej klientskej bázy, profesionalitu jej zamestnancov, spolu s potenciálom z budúcich synergií. Akvizícia bude mať veľmi limitovaný vplyv na kapitálovú pozíciu KBC (odhadom mínus 50 bázických bodov) pri zachovaní ukazovateľa CET-1 na úrovni vysoko prevyšujúcej regulatórne požiadavky.
Uzavretie transakcie (closing) je ešte podmienené získaním príslušných regulatórnych súhlasov, ktorých vydanie sa očakáva do konca roka 2025.
Počas celého procesu schvaľovania transakcie ako aj budúcej integrácie ČSOB a 365.bank bude 365.bank aj naďalej riadne dodržiavať svoje záväzky voči klientom a poskytovať profesionálne služby najvyššej kvality.
Akvizícia 365.bank bude znamenať posilnenie bankovej skupiny ČSOB na slovenskom trhu, kde unikátny distribučný model 365.bank podporený jej dlhodobým partnerstvom so Slovenskou poštou, umožní výrazné rozšírenie dnešného zákazníckeho portfólia ČSOB na Slovensku. Akvizíciou 365.bank sa výrazne zvýši zastúpenie ČSOB v retailovom segmente, napríklad v oblasti úverov, vrátane hypoték, na zhruba 20-% trhový podiel.
Vzhľadom na silný bankopoistný model skupiny ČSOB na Slovensku, budú z tejto akvizície benefitovať dnešní klienti 365.bank formou výhodných produktov a služieb od ČSOB Poisťovne a ČSOB Leasingu. Pre samotné entity ČSOB Poisťovňa a ČSOB Leasing to znamená, že budú po získaní potrebných regulatórnych súhlasov môcť cross-sellom prinášať výhodné produkty a služby aj dnešným retailovým klientom 365.bank.
32 rokov Poštovej banky na Slovensku
Poštová banka na Slovensku vznikla ako štátna inštitúcia v reakcii na zmenu vtedajšieho politického režimu. Od začiatku bola úzko prepojená so Slovenskou poštou a do súkromných rúk sa dostala až v roku 2006. Po vstupe akcionára J&T Finance Group SE v roku 2013 banka započala svoj proces transformácie, ktorý vyvrcholil vznikom 365.bank ako nosnej značky jej bankovej skupiny.
Začiatky Poštovej banky ako štátnej banky
Poštová banka bola pôvodne založená ako štátna banka Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Tento krok bol súčasťou reorganizácie a modernizácie bankového sektora v období po zmene politického režimu a počas transformácie ekonomiky.
Už vo svojich začiatkoch bola Poštová banka úzko prepojená so Slovenskou poštou a jej hlavnou úlohou bolo poskytovanie bankových služieb pre širokú verejnosť prostredníctvom pôšt, teda najmä v oblastiach, ktoré neboli dostatočne pokryté inými bankami. Až neskôr založila svoju vlastnú, kamennú sieť bankových pobočiek. V roku 2006 prešla Poštová banka privatizáciou zo štátnych rúk do súkromného vlastníctva, a to predajom majoritného podielu banky.
Vstup J&T a transformácia 1.0
Po vstupe akcionára J&T Finance group SE v roku 2013 banka započala svoju cestu transformácie, ktorá pokračovala v niekoľkých etapách. Banka zmodernizovala svoju vizuálnu identitu prostredníctvom redizajnu, doplnila mobilnú aplikáciu a rozšírila svoje portfólio produktov o hypotekárny úver.
Poštová banka sa stala nosným pilierom retailového bankovníctva skupiny J&T na viac ako dekádu.
Vznik 365.bank a začiatok digitálnej éry
V roku 2018 Poštová banka vstúpila do digitálnej éry spustením projektu 365.bank ako prvej čisto digitálnej banky založenej na „mobile first“ princípe. Tento krok bol inšpirovaný zahraničnými trendmi vo fintech oblasti, ktoré menili doterajší spôsob využívania bankových služieb.
365.bank vznikla ako nástupnícka značka, pričom dodnes pôsobia obe banky pod jednou bankovou licenciou. Ambíciou založenia Trišesťpäťky bolo osloviť mladšiu generáciu klientov, ktorí preferujú mobilné a online bankovníctvo. Značka 365 posunula úroveň bankových služieb smerom k vyššej personalizácii, jednoduchej používateľskej skúsenosti a digitálnej dostupnosti.
Výmena rolí a transformácia 2.0
Významným míľnikom bol rok 2021, kedy sa stala 365.bank hlavnou značkou skupiny pôvodne materskej Poštovej banky a prevzala sieť jej kamenných pobočiek pod svoju značku. Predtým čisto digitálna banka tak rozšírila svoje služby aj do fyzického sveta. Poštová banka získala nový pozicioning ako banka na pošte. Vďaka tomuto kroku sa 365.bank stala plnoformátovou retailovou bankou, ktorá ponúka kompletnú škálu produktov a služieb, vrátane tých, ktoré sú naviazané na osobný kontakt.
Ocenenia za digitálny prínos na Slovensku
365.bank za svoje podnikanie, prístup ku klientovi a k inováciám, vrátane udržateľnosti, získala viacero ocenení. V roku 2024 dostala cenu Euromoney Awards for Excellence v kategórii Najlepšia digitálna banka na Slovensku za digitálne služby a inovácie. Rok predtým jej rovnaký magazín udelil ocenenie Najlepšia banka v oblasti ESG na Slovensku. V roku 2021 ju odmenil aj britský magazín The Banker, ktorý jej za inovatívny prístup, strategickú transformáciu, implementáciu nových technológií, udržateľnosť a dosiahnuté ekonomické výsledky udelil ocenenie Banka roka na Slovensku.
Náročná transformácia bankovej skupiny sa prejavila aj na hodnotení ratingových agentúr. V roku 2024 získala 365.bank historicky najlepší rating od ratingovej agentúry Moody's. Banka bola zaradená do investičného pásma s depozitným ratingom na úrovni Baa3/P-3 so stabilným výhľadom. Tento rating je výsledkom silných kapitálových rezerv, vyváženého financovania a profilu likvidity banky.
Súčasnosť: z rurálnej banky po modernú 365.bank
Dnes reprezentuje 365.bank modernú slovenskú banku, ktorá spája výhody digitálneho bankovníctva s osobným prístupom a zároveň pokračuje vo svojej misii sprístupňovať finančné služby širokej verejnosti založené na inovatívnom prístupe a vysokom dôraze na zákaznícku skúsenosť. Spolu s Poštovou bankou a jej dcérskymi spoločnosťami, najmä 365.bank a Ahoj, tvoria silnú retailovú bankovú skupinu.